Heftruckbatterij onderhouden
Vele mensen blijven met vragen zitten rond hun heftruckbatterij en hoe de batterij te onderhouden.
Jammer genoeg komen deze vragen meestal pas boven wanneer de mensen in problemen komen met 1 of meerdere van volgende symptomen:
- batterij vroegtijdig leeg
- gebrek aan batterijcapaciteit
- oxidevorming op de batterij
- ....
Met dit artikel hopen wij echter de mensen tijdig te bereiken en te motiveren om een degelijk batterijonderhoud uit te voeren zodat men niet of toch minstens niet voortijdig met de hierboven opgelijste capaciteitsproblemen te maken krijgen.
Type batterij
Vooraleer we iets over batterijen kunnen uitleggen moeten we duidelijk zijn over welk type batterij we spreken. Standaard zit een "open lood-zuur" batterij in een heftruck. Maar in de toekomst zullen we meer en meer lithium-ion batterijen vinden in de heftruckwereld.
Deze verschillende batterijen hebben een volledig verschillend gebruik en onderhoud-schema. Vooraleer in te gaan op de aanbevelingen uit dit artikel, wees er zeker van dat je bij het juiste type batterij bent.
De lading
Goed en tijdig opladen van de batterij is zowat de belangrijkste onderhoudsfactor die invloed zal hebben op de levensduur van de batterij.
Kies de juiste lader volgens het type batterij die je gebruikt, de laadstroom is belangrijk, de laadstroom mag niet te licht maar ook niet te zwaar zijn.
Koppel de lader nooit vroegtijdig los, bij het laadproces gaat de lader de batterij eerst tot op de 'gasspanning' brengen, vanaf die spanning is de batterij in een fase waarbij de electriciteitsopname optimaal is, de gebruiker kan deze fase herkennen aan het borrelen van het elektrolyt. Deze fase is heel belangrijk voor de gezondheid van de batterij.
1 x maal vroegtijdig loskoppelen kan de cyclussen van de batterij tot 5 cyclussen ver in de war brengen.
Verwachte levensduur
Levensduur van een batterij wordt in een labo onder ideale condities en gebruiksmethode getest en gemeten.
Bevindingen in die labo's leren ons dat een lood zuur batterij een verwachte levensduur heeft van om en bij de 1250 cyclussen.
Voor een Lithium-ion batterij wordt er gesproken over een verwachte levensduur van 8000 cyclusen.
Uiteraard toont de praktijk soms andere dingen. Batterijen in zware toepassingen vallen vroegtijdig uit door een fout gebruik.
Batterijen die bij sporadisch gebruik ingezet worden halen hun aantal cyclussen niet door te weinig op te laden.
Bij een batterij gaat het gezegde "rust roest" immers ook op.
Om de lezers een beeld te geven:
U gebruikt uw heftruck een volledige shift per dag, iedere dag moet er opgeladen worden.
De verwachte levensduur is 1250 cyclusen, bij een optimaal gebruik zou je die makkelijk moeten halen. Bekijk eens volgende berekening:
1250 cyclusen x 220 werkende dagen per jaar = levensduur 5,5 jaar
Bij goed onderhoud word die levensduur dikwijls verlengd!
U gebruikt uw heftruck slecht sporadisch
U ben timmerman, bij beperkt gebruik in herstelatelier of in kleinhandel enz. laad dan zeker 1 x per week uw batterij op
Denk eens na over volgende berekening:
1250 cyclusen x 52 weken per jaar = 24 jaar levensduur
De batterij zal uiteraard slecht in uitzonderlijke gevallen de levensduur van 24 jaar halen, maar door de batterij 1x per week op te laden zal de batterij nooit sulfateren door stilstand en verminder je ook het risico op diepontladingen.
Kortom: 1 x per week opladen zal voor u de levensduur maximaliseren.
Batterijonderhoud
Vullen van batterijwater
Zoals door de meeste personen geweten moet een batterij tijdig bijgevuld worden met gedemineraliseerd water. Toch merken we dat dit niet altijd gebeurt.
Maak er een statement van binnen uw firma om het waterniveau van iedere batterij te controleren om de 15 laadbeurten. Bij intensief gebruik is dit dus 2 wekelijks, bij klanten met een lagere inzet is het voldoende dit om de 2 maanden te gaan bekijken. Maar, belangrijk!, vergeet het bijvullen niet. Neem bij dit bijvullen zeker altijd uw veiligheidsvoorzieningen: een veiligheidsbril en handen wassen na het vullen zijn een absoluut minimum.
Kies altijd voor gedemineraliseerd water, dit is nodig omdat de elektrische geleidbaarheid van stadswater en dikwijls ook van kraantjeswater veel te hoog ligt. Op die manier ga je eigenlijk interne kortsluiting in uw batterij gaan creëren.
Vul steeds met water bij, het elektrolyt in uw batterij is een mengsel van water en zuur, het kookpunt van het zuur ligt hoger dan het kookpunt van water waardoor het water eerst verdampt.
Bijvullen word gedaan na de lading, steeds tot aan de maximum indicatie, niet hoger. Door het borrelen tijdens de gasfase gaat het niveau van uw batterij iets omhoog. Vul uw batterijwater steeds bij na de lading om overlopen te voorkomen, overlopen veroorzaakt meerdere negatieve effecten:
- verlies van zuur en dus ook van capaciteit
- op termijn gaten in de batterijkoffer
- roestvlekken door het batterijzuur op de grond
- ...
Hou uw batterij proper
Het is belangrijk om uw batterij proper te houden, bekijk de bovenkant van uw batterij, zijn de deksels vuil tussen de dopjes, zelfs een beetje nat? probeer dit dan onmiddellijk te reinigen. Neem een droge vod, en een beetje tijd, maak de volledige bovenkant schoon. Wanneer er vuil en vocht op de batterij ligt zal dit voor lekspanningen zorgen wat niet goed is voor uw batterij.
Wanneer u ziet dat er water, vocht of zuur tussen de cellen zit, bel dan uw heftruckhersteller, vraag om dat vocht te verwijderen uit de batterijbak. Vocht tussen de cellen zien we meestal na het overvullen, ofwel als een batterij buiten in de regen water heeft kunnen verzamelen. In sommige gevallen vinden we olie in de batterijbak door een olielek van de heftruck. Allen zijn ze niet goed voor batterijlevensduur, cel koeling, ...
Belangrijkste punten om op te volgen
- Zie erop toe dat u geen diepontladingen doet, een te lage batterijspanning zal de loodplaten en het zuurgewicht van uw batterij aantasten
- Eenmaal u de lader aangesloten hebt laat u de lader zijn volledige cyclus doorlopen
- Vul tijdig water
- Vraag bij problemen een diagnose van een expert om extra schade door verkeerd gebruik te beperken
Wat wanneer ik toch batterijproblemen heb?
Mijn elektrische heftruck doet niets meer en ook de batterijlader start niet meer op
Dit is een probleem die veel voorkomt na lange tijd van stilstand op batterijen. We kunnen eigenlijk stellen dat de batterij na verloop van tijd, uit zichzelf, of door een opstaande contactsleutel leeggelopen is. De batterij is zo leeg dat de heftruck niets meer wil doen en dat zelfs de batterijlader niet meer wil opstarten. Je kunt als klant de spanning van uw batterij eens nameten met een multimeter. Indien je merkt dat de batterijspanning geen 2V/cel meer haalt ( dus bijvoorbeeld 24 volt, 48 volt of 80 volt) dan bel je best naar onze dépannagedienst om te bekijken of uw batterij nog heropgestart kan worden.
Dit probleem zien we als een extreem geval van diepontlading en zal gegarandeerd tot capaciteitsverlies leiden in de toekomt.
Ik merk capaciteitsverlies op mijn batterij, het wordt iedere week erger en erger, momenteel kan ik nog 1 uur rijden met mijn batterij.
Vraag in dit geval zeker een diagnose aan door 1 van onze techniekers. Er is iets fout, een defecte cel, een probleem met uw lader.
Wij kunnen aparte cellen van een batterij vervangen, maar dit word steeds goed overwogen in combinatie met de leeftijd en de staat van de batterij. Meer dan 10 % van de cellen vervangen (4 cellen voor een 80V batterij) gaan wij nooit aanraden gezien de kost van het vervangen niet opweegt tegen de return die je er als klant kunt uithalen. We mogen immers niet vergeten dat de batterij uit een ketting van batterijcellen bestaat ( serieschakeling) , indien 1 schakel breekt, wordt de ketting onderbroken.
In vele gevallen zullen wij u als goed adviserende heftruckhersteller een offerte van een nieuwe batterij bezorgen. Zo kunt u zich reeds voorbereiden op de te budgetteren batterij op korte termijn.
Ik heb een jong batterijpark, maar kom capaciteit te kort, welke oplossingen bestaan voor mij?
Als robuuste oplossing werden hier tot over enkele jaren maar 2 oplossingen voor aangeboden:
- zuurcirculatie
- wisselbatterij
Zuurcirculatie
Bij een zuurcirculatiebatterij zit er een luchtpompje in de lader die de electriciteitsopname van de batterij verbeterd en versnelt. Door deze oplossing is het minder erg om eens een tussenlading te doen over de middag en zo toch het einde van de shift te halen. Met zuurcirculatie kan uw batterijpark met maximum 20% capaciteit versterkt worden, let wel dat hier een correct gebruik nodig is om op termijn geen celuitval te hebben.
Wisselbatterij
In bedrijven waar met een heftruck meer dan 1 shift gereden moet worden werd er veelal gekozen voor wisselbatterijen. Een rolbruginstalatie, of 2de heftruck is nodig om de batterij uit uw heftruck te halen en bij de lader te zetten. Natuurlijk spreken we hier ook over een behoorlijke investering gezien u 2 batterijen ter beschikking hebt.
Nieuwe batterijtechnologieen
Sinds een aantal jaren komen nieuwe batterijtechnologieen de kop op steken. Allen zullen ze ongetwijfeld voor hun stukje revolutie zorgen in de heftruckwereld. Als heftruckhersteller denken we altijd mee met de klant en wensen we de klant het beste product voor zijn toepassing aan te bieden. Vooraleer iemand u het juiste type batterij kan aanbieden is een goed inzicht in uw batterijgebruik nodig. Tenzij u als klant bij ons goed gekend bent is het eigenlijk altijd nodig om een analyse van uw batterijverbruik te doen aan de hand van batterijloggers.
Mogelijk aan te raden technologieen zijn:
- Ironclad
- Nexsys
- Lithium-ion
- AGM
- .....